Przyśpieszamy rozwój. Stwarzamy warunki, które pozwalają odkrywać nowe siły. Ludzi i Firmy.

Customer Experience Management

W erze doświadczeń klientów, tym co ma znaczenie, jest zdolność całego przedsiębiorstwa do zapewnienia klientom wyjątkowych, wyróżniających, atrakcyjnych i wartościowych przeżyć w każdym punkcie styku. Philip Kotler już dawno zaprzeczył swoim tezom z własnych podręczników do marketingu sprzed 2005 roku. Marketing, jak to ujął szef TBWA – największej na świecie agencji reklamowej nabiera nowego znaczenia i jest odpowiedzialny za wszystko, co się dzieje wewnątrz danej firmy. A w sukurs idzie mu dział HR, który jako jedyny działa na wskroś całej strukturze organizacyjnej i na dodatek odpowiada za to, że w firmie działają właściwi ludzie na właściwych stanowiskach, z odpowiednim poziomem zaangażowania.

 

Każde przedsiębiorstwo, od samego początku swojego istnienia generuje określone doświadczenia swoim klientom. Ale czy potrafi nimi zarządzać? Czy potrafi w sposób systemowy i zaplanowany działać tak, by dostarczać klientom przeżyć i doznań pożądanych przez nich i takich, za jakie gotowi są płacić? Temu właśnie służy proces Zarządzania doświadczeniem klienta (CEM – Customer Experience Management). EC specjalizuje się w wykorzystywaniu najlepszych praktyk wynikających z CEM do podnoszenia efektywności biznesowej swoich klientów.

cem-3

Ekonomia Doświadczeń Klientów

Przez większość ubiegłego wieku mieliśmy do czynienia z ekonomią produktu. Do sukcesu wystarczyło posiadanie produktu i sposobu na jego dystrybucję. Model ten zmienił się w ostatnich dwudziestu latach ubiegłego stulecia. Głównie dlatego, że oferenci zaczęli mnożyć się w postępie geometrycznym. Cóż z tego, że ktoś miał produkt i dystrybucję, jeśli klient o tym nie wiedział. Zaczął rządzić marketing – pojawiło się pojęcie ekonomii marketingu. Niektórzy ciągle jeszcze uważają, że ona nadal obowiązuje. Nie dostrzegają zmieniających się paradygmatów współczesnej ekonomii.

 

Szacuje się, że do przeciętnego mieszkańca miast dociera od trzech do ośmiu tysięcy informacji marketingowych dziennie. Komunikacja marketingowa się zdewaluowała. Ludzie bardziej ufają innym użytkownikom i konsumentom, niż choćby najciekawszym kampaniom marketingowym. Biznes krzyczy do marketingu „Sprawdzam! Pokażcie mi ROI!”. Nabywcy – dzięki innym podobnym do siebie konsumentom uzbrojonym w smartfony, portale społecznościowe i nowoczesną technologię – doskonale wiedzą, co sądzić o produkcie i jakie korzyści on oferuje. Zachowaniami zakupowymi zaczęły rządzić przeżycia, jakich klienci doznają podczas całego procesu relacji z daną marką, firmą czy produktem, we wszystkich „punktach styku”. Coraz częściej rządzą faktyczne doświadczenia klientów. W sposób niezauważalny dla wielu, rozpoczęła się ekonomia doświadczeń klientów (experience economy).

Łańcuch Serwis-Profit

Rezultaty biznesowe i pożądane wyniki finansowe nie są dziełem przypadku. Nie można ich też osiągnąć na rozkaz. Dochodzenie do rezultatów biznesowych to systemowy proces, połączonych ze sobą zdarzeń zależnych, skutkujących rozwojem firmy i określonym poziomem jej rentowności. Pracując z klientami posługujemy się tzw. Łańcuchem Serwis-Profit (patrz: James L. Heskett, Thomas O. Jones, Gary W. Loveman, W. Earl. Jr. Sasser, Leaonard A. Schlesinger „Putting the Serivce-Profit Chain to Work”, HBR). Obrazuje on w jaki sposób działania leadershipu wpływają na zachowania pracowników, a następnie na przeżycia klientów i wynikający z nich poziom lojalności. To z kolei przyczynia się do rozwoju, bądź upadku określonego przedsiębiorstwa.

spc-ec

 Jak wiadomo, każdy łańcuch jest tak mocny, jak moc jego najsłabszego ogniwa. W EC:

  • Pomagamy odkryć najsilniejsze i najsłabsze elementy zarówno świata wewnątrz danego przedsiębiorstwa (poziom spójności), jak również świata klientów
    (poziom satysfakcji, lojalności, gotowości do rekomendacji, kluczowe czynniki zakupowe itd.).
  • Wypracowujemy i rekomendujemy najlepsze rozwiązanie.
  • Doprowadzamy wspólnie z klientem do realizacji zaproponowanych działań.

Improving Business Performance

Naczelną misją EC jest usprawnianie biznesu naszych klientów. Każda nasza interwencja ma się zakończyć przyrostem obrotów klienta, ograniczeniem jego kosztów, a najlepiej jednym i drugim na raz. Nie zajmujemy się wdrażaniem określonych narzędzi lub koncepcji, jak choćby Zarządzanie Doświadczeniem Klienta (CEM). Posiadając głęboki know-how i znaczne doświadczenie biznesowe, naszym zadaniem jest poszukiwaniem punktów przyłożenia dźwigni w danej organizacji (największych wyzwań), dobieranie odpowiedniej dźwigni (określanie rozwiązania) i podnoszeniem danego przedsiębiorstwa na wyższy poziom, minimalnym kosztem.

 

Jak powszechnie wiadomo, to co klient oczekuje nie zawsze jest tożsame z tym czego potrzebuje. Nasi konsultanci to, niezależnie od ich wykształcenia, ludzie biznesu – praktycy. Dlatego wiemy jak znaleźć dokładnie takie rozwiązanie, którego klient potrzebuje. Tylko takie rozwiązania oferujemy i dlatego czasami musimy odmówić współpracy w sytuacji, w której klient oczekuje czegoś, co naszym zdaniem nie ma biznesowego uzasadnienia. Działamy zawsze w zgodzie z naczelna misją EC - usprawnieniem biznesu naszych klientów.