Przypadek dużej, prywatnej firmy handlowej

Wszyscy, czyli ponad 10 000 pracowników bierze udział w tworzeniu Wizji firmy, jej strategii, oraz planu jej realizacji. Efekt? Powszechne zrozumienie dla strategii przedsiębiorstwa, ogromne zaangażowanie w jej realizację oraz zwiększenie rocznej sprzedaży z metra kwadratowego!

Firmy wydają grube miliony na angażowanie pracowników. Mimo tego, jakże często menedżerowie narzekają, że ich personel nie jest zainteresowany ani strategią, ani jej realizacją. Dlaczego? Ponieważ deleguje się strategię z góry licząc, że każdy chętnie ją „kupi” i będzie wdrażał. Tymczasem pracownicy często traktuję nową strategię jak „dopust boży” i mówią „o, znowu coś wymyślili”. Jak tu mówić o efektywności w realizacji strategii?

W EC opracowaliśmy metodykę na budowanie Wizji, Misji i Strategii firmy „od dołu”, czyli z zaangażowaniem w ten proces często wszystkich pracowników. Co więcej, również i klientów! Podejście takie skutkuje tym, że klienci dostają dokładnie to, czego chcę, pracownicy mają poczucie współtworzenia kluczowych aspektów realizacji celów biznesowych firmy zarówno na poziomie operacyjnym – czyli w swojej pracy, ale także na poziomie strategicznym.
W efekcie poziom satysfakcji zarówno klientów, jak i pracowników jest bardzo wysoki, co przekłada się na lojalność, zaangażowanie i gotowość do rekomendacji danej marki, produktu czy firmy.

Przypadek dużej, prywatnej firmy produkcyjnej

W firmie planowano zmienić sposób zarządzania z hierarchicznego na zarządzanie strumieniami wartości. Poprowadzone warsztaty kreatywne, gdzie skorzystaliśmy z metafory topniejącej góry lodowej, z której trzeba się ewakuować, pozwoliły na przeramowanie sposobu myślenia uczestników, zaplanowanie i wdrożenie z powodzeniem sposobu na zmianę systemu zarządzania na zupełnie nowy.

  • Ludzie żyją w swoich własnych paradygmatach. A już w pracy, ze względu na biurokrację, niechciane procedury, pracę w określonych dawno temu standardach i układach, bardzo ciężko jest o podejście nowatorskie, kreatywne i innowacyjne. W EC dysponujemy facylitatorami, którzy potrafią wybić uczestników z ich zbiorowych i indywidualnych, blokujących schematów myślowych i zaplanować innowacyjne zmiany na lepsze.

Przypadek EDIPRESSE

EDIPRESSE

Po przeprowadzeniu badań klientów oraz określeniu strategii pozycjonowania marki, przeprowadzone zostały warsztaty projektowe, podczas których powstały:

  • generatory wartości i obietnica marki;
  • lista unikatowych, wyróżniających i zgodnych ze strategią przeżyć i doświadczeń klientów we wszystkich punktach styku;
  • opis procesu relacji z klientami z uwzględnieniem niezbędnych zachowań przedstawicieli wszystkich działów i funkcji;
  • szczegółowe wytyczne do procedur i standardów pracy i zachowań.

Kolejnym etapem były warsztaty planistyczne, podczas których opracowano szczegółowe ścieżki realizacji zaprojektowanych zmian wraz z odpowiednimi miernikami.

  • Nawet najlepszy architekt potrzebuje czasem popracować ze swoim klientem tak, aby mieć pewność, że dzieło finalne będzie zaakceptowane. Podobnie konsultanci EC prowadzą wspólnie z pracownikami klienta (top management, grupy projektowe, szeregowi pracownicy itd.) warsztaty, podczas których ustalane są najważniejsze aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. obietnica marki, doświadczenia klienta w każdym punkcie styku, procesy relacji z klientami, procedury i standardy pracy itd.)
  • Czasem trzeba przekuć określone pomysły na konkretne plany działań. Stosowane przez nas narzędzia planowania strategicznego i operacyjnego, pozwalają skonstruować szczegółowy przebieg działań zmierzających do realizacji określonych wizji, celów, pomysłów czy zadań.

Przypadek Sage

Sage

Tego typu warsztatów prowadziliśmy bardzo dużo.
Oto, co mówi na ich temat jedna z klientek:

"Poprowadzony przez Janusza Kamieńskiego warsztat w pełni uzmysłowił nam, w którym miejscu znajdujemy się na drodze do zdolności naszej firmy do zarządzania nadzwyczajnymi, ponadprzeciętnymi doświadczeniami naszych klientów. Konkretnie, przejrzyście, z energią. Inspirująco.
Polecam wszystkim!"

Dominika Ludwiczak, Sage

  • Ileż firm tylko twierdzi, że ma strategię… A w ilu przypadkach nawet przedstawiciele ścisłego kierownictwa pytani o strategię ich firm odpowiadają o czymś zupełnie innym…
    Czy to oznacza, że te firmy nie mają strategii? Nie! Strategię ma się zawsze.
    Nawet brak strategii to też strategia. Sęk w tym, żeby strategia była przemyślana, zrozumiana i zaakceptowana powszechnie i aby była strategią sukcesu, nie porażki.
  • Konsultanci EC to ludzie biznesu.
    Dlatego prowadzone przez nas warsztaty strategiczne mają zawsze wymiar praktyczny oraz ściśle biznesowy.
    Nagle okazuje się, że takie pojęcie jak Misja, Wizja, czy Strategia są zupełnie proste, a nawet porywające i skłaniające do implementacji.

Grupa Żywiec case

Grupa Żywiec chose an ambitious goal – to regain its market leader position. One way was to build the Leadership strength. The company wanted its leaders to be recognizable in the market due to their virtues and the way they support their Żywiec brand. As a result, the managers proudly took part in the entire educational procedure, the popularity of which exceeded the organizers’ expectations.

Pekao SA case

For strategic reasons, Bank Pekao SA planned to significantly increase its importance in the SME segment. Ambrosetti, an Italian consulting company that worked with Pekao SA for years, searched for a Polish partner which would assist Pekao in achieving this objective. Hence, EC was invited to conduct research aimed at indicating the key expectations of customers in the SME segment and to design Branded Training for the Sales Consultants and Managers. As a result, Bank Pekao SA has the largest increase in its market share and profitability just in the SME section.

RWE case

In view of the deregulation in the energy transportation market, RWE decided to find a way to stand out from its competitors by providing its customers with some additional value. The workshops led by EC enabled the key managers to identify the desired strategy and plan the specific actions. The company is currently on the best track to become a model provider of the desired customer experience.

THINKTANK case

Following Janusz Kamieński’s article, THINKTANK asked EC to prepare and conduct a series of one-day workshops aimed at educating the invited participants in the field of CEM. The workshops met with a very good reception.

A large hypermarket case

Prior to a big project aimed at developing a vision and strategy for the next 5 years, Executive Conversation organized a week’s trip to San Francisco and surrounding areas for a group of 35 top managers. The program included visits to the most famous companies of Silicon Valley and American hypermarkets.

Harvard Business Review case

Harvard Business Review organized a few hours’ workshop on CEM conducted by the undisputed guru of Customer Experience, Bernd Schmitt from the U.S. EC was invited to enrich the speech of the guest. After his performance, Janusz Kamieński delivered a 1.5 hour presentation of the Polish projects in the field of CEM. The participants had the opportunity to discover not only how it is done in the U.S., but also in Poland!